Wednesday, October 8, 2014

Surat Untuk Mama



ibu,

saya tahu ibu izinkan, saya tahu ibu restu,
tetapi, hati saya berat. saya cemburu melihat mereka berkeluarga,
saya cemburu melihat kawan-kawan sudah beristeri yang menjaga makan minum mereka.

tetapi, hati saya berat. ibu lebih penting.
saya risaukan ibu, cuti perayaan kali ini amat-amat mengusik jiwa saya.
di hadapan kubur ayah, hati saya terdetik, siapa yang akan terus bersama ibu,
abang sudah berkeluarga, adik masih belajar dan ketika ini jarak memisahkan kami.
adik jauh.

kalau dia tentulah sayang, tapi saya sayang ibu saya.
kata mereka berumah tangga perlulah adil.
ada tolak ansurnya. raya di sana raya di sini.
tetapi, ibu lebih penting.

hati risau jika ibu keseorangan ketika perayaan menjelang.
hero hati dia telah pergi dahulu meninggalkan dunia, meninggalkan kami.
mereka bagaikan belangkas. saya risau jika ibu keseorangan.
kami sekeluarga tidak ramai.

ibu, dia menahan menangis di hadapanku.
tapi kami semua tahu hati ibu lembut.


kawan menepuh bahu,
kata dia, isteri perlu ikut suami,
apa yang perlu kau risaukan?.

aku perlu lebihkan keluargaku,
tanggungjawabku.
dia boleh terima ?.
keluarga dia boleh terima ?.

sakit.

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.