Friday, April 22, 2011

masa + masalah

menghitung nilai sesuatu perhubungan.

masa.
masa akan menjadi bukti betapa lamanya usia persahabatan/perhubungan kita.
dari masa, kata dapat tahu seakrab mana perhubungan mereka.
sejauh mana mereka mengenali antara satu sama lain.orang sering berbicara.
dah lama mereka berkawan. mesti kenal antara satu sama lain. betul ke?.
mungkin ya atau tidak. bila berkata tentang masa. ada juga yang menghitung detik-detik.
dan dengan bangganya menyatakan itulah usia perhubungan mereka, tanpa di ceritakan keadaan di sebalik usia yang tua itu. benar, tidak dapat di nafikan apa yang boleh di harapkan pada usia setaun jagung.
kehidupan yang penuh agak-agak, dan terpaksa mencuba nasib untuk mengetahui masa hadapan.
berbanding dengan usia yang lama. seolah-olah kita benar yakin dengan perangai dia.

kekerapan

masa sering di rujuk dengan kekerapan. adakah kerap mereka menjalani aktiviti bersama?.
seringkah mereka duduk semeja menceritakan segala masalah yang terbuku di hati. kalau ada,
tentulah mereka yang paling memahami antara satu sama lain. kerana, setiap kali masalah.
muka itulah tempat utama. dijadikan tepat besandar untuk meluahkan segala kesakitan.
kawan/cinta. jika masa betul-betul terisi dengan perkara sebegini. insyallah, memang dia memahami kita.
tapi sebagai manusia yang tak lari dari masalah. agak sukar untuk kita. sentiasa dekat dengan kawan/cinta bila mereka terjerumus dalam masalah, mesti ada saat yang kita, terpaksa akur pada takdir. yang kita tidak dapat membantunya, dan kebiasaanya ini akan selalu terjadi kepada kedua-dua belah pihak.
mungkin apabila selesai sesuatu masalah, agak sukar untuk kita bangkitkan semula. kerana kita tidak mahu kenang peristiwa itu. ada juga, yang di ceritakan balik di pertemuan akan datang. tapi tidak semua boleh di ceritakan, tentu ada sifat malu dan menjaga keselamatan diri. walaupun kita percaya akan dia. cuma takut di ambil kesempatan di atas kelemahan diri. kau dia aku mesti penah wujud keadaan sebeginikn?
jadi betul-betul kah kita mengenali dia atau dia memahami kita ?..


masalah.

tapi pekara ni mungkin ada yang telepas pandang atau perkara ini yang menjadi keutamaan. seberapa kerapkah kita di landa masalah bila bersama dia.? masalah dalaman?. di tipu? di perbodohkan? di jadikan alat untuk kesenangan dia? di kambing hitamkan?. tikam belakang?. di permainkan?.di jadikan bahan ketawa?. bermain kayu 3?. curang ?. dan apa saja masalah mungkin ada yang tidak di sebutkan. jadi. rasanya. selama masa yang kita jalinkan hubungan bersama dia. berbaloi tak dengan masalah yang hadir.? larat ke tiap-tiap minggu tiap-tiap bulan bergaduh. mengadap macam-macam masalah. penat otak memikirkannya. jiwa raga apa tah lagi. tapi, tapi, tapi.. sebab da sayang kan?. sebab dia kawan kita kan?. entah lah. bagi aku satu perhubungan yang sempurna. adalah saling melindungi. bukan saling menyusahkan. biarlah dia duduk temani dan dengar cerita kita dari dia terlibat sekali dengan masalah kita. kesian kan. tapi wujud ke pekara yang sempurna. mustahil kan.tapi kemungkinan wujud tu ada rasanya. dah di takdirkan kita rasa cemburu melihat orang dan merasakan mereka sempurna. pada hal mereka juga di bebani masalah seperti kita. entah la. penutup cerita. orang lain tidak boleh menuduh atau memberi pandangan tentang buruk baik pasangan/kawan kita. sebab kita lebih mengenali dia. tapi pandangan kita ada batasannya. kita tidak tau apa terjadi di belakang kita. cuma kesinambungan cerita dari anasir-anasir luar jika kita cantumkan bersama pegalaman kita bersama dia dan keadaan, waktu cerita itu antara cerita mereka, cerita dia dan pandangan kita. jawapan kita sahaja yang tahu. sama ada kita berani mengakuinya. atau pura-pura menafikannya. terpulangan.
hidup kita, cerita kita. keputusan kita.
jangan risau. kau aku sama sahaja.
~apit.

.
.

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.