Thursday, December 1, 2011

ayah oh ayah.

Siapa ayah.
 dan kita bakal jadi ayah.
tapi kau lelaki ke?.

Persoalan.
-apasal ayah kau macam itu.
nasib baik ayah aku gempak.
         atau.
-aku malu sebenarnya dengan
ayah aku. aku teringin nak
ada ayah macam ayah kau.


bagus tak bagus, hebat tak hebat.
yang pasti kita tahu ke apa maksud Ayah?.

senang ke jadi ayah.

nanti,kita akan pikul tanggung jawab yang sama.
mempertikai atau terlalu memuja.
hakikatnya, kita hanya menumpang
.
kehidupan dia hari ni, adalah jalan yang mungkin dia sudah fikirkan
ketika seusia kita. atau dia tidak pernah fikir pun, siapa yang tahu?.


jangan marah, itu jalan yang dia pilih. kita tiada hak untuk mempertikai atau marah.
nasihat mungkin boleh. tapi seharusnya kita doakan yang terbaik untuk mereka.

tetapi kita, jalan kita untuk masa akan datang.
bagaimana?.
mengubah atau mengikut jejak langkah.
atau hanya teruskan dengan makan hasil titik peluh mereka.

tuhan meletakan kita di jalan yang berbeza mengikut kemampuan kita.
sama ada kita mampu mengubah atau hanyut mengikut arus.

hari esok patut lebih bermakna kan. 
hargai dan faham tujuan kenapa kita hidup.
Dan kau untung sebab ada ayah dan tahu siapa ayah kau.
#jangan tanya apa-apa sebab aku memang tidak tahu apa-apa.
Termenung.
.
.

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.